دانشگاه هنر
میدان مشق هنر
2717-2678
1
3
2020
11
21
باغ های اجتماعی در برابر پارک های شهری؛ دو نگاه متفاوت به جایگاه جامعه در فضاهای سبز شهری
FA
ندا
عرب سلغار
دانشجوی دکتری معماری، دانشگاه هنر، تهران، ایران
neda.arabsolghar@gmail.com
نادیه
ایمانی
دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر، تهران، ایران
imani@art.ac.ir
/mmh.2020.21
فضاهای سبز شهری یکی از اجزای ضروری شهرهای معاصر میباشند. با اشراف بر این موضوع که پارکها منبع مهمی از ویژگیهای کیفی (زیباییشناسی) و کمی (افزایش سرانه) هستند؛ با این حال دیدگاه جدیدی نسبت به فضاهای سبز شهری فراتر از این مفاهیم در حال ظهور است. در این دیدگاه بر افزایش "فعل اجتماعی" در روند تولید و طراحی فضاهای سبز تأکید میشود. باغهای اجتماعی1، یک تجربه فضایی متفاوت در برابر پارکهای شهری است که بر مبنای اقدامات شهروندان و مشارکت فعال آن-ها شکل میگیرند. در این مقاله باغهای اجتماعی به عنوان یک تجربه فضایی متفاوت مورد تحلیل قرارگرفته است و میزان اثربخشی فعل اجتماعی در آن در مقایسه با پارکهای شهری مورد پرسش قرار گرفته است. این مقاله از انواع مقالات توصیفیـ تحلیلی است؛ اطلاعات با روش کتابخانهای جمعآوری شده و سپس ابعاد مفهومی آن تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد باغ-های اجتماعی گونهای از فضاهای سبز عمومی، خارج از ساختارهای برنامهریزی رسمی ایجاد کرده است که توسط ساکنین محلی شکل گرفته و منعکسکننده نیازهای جامعه به فضاهای سبز است. در یک مفهوم جامع میتوان از آن به عنوان تمثیلی از صورت-های رشد پایدار شهری که از "سطوح پایین سرچشمه"2 میگیرد و مشارکت فعال و تجربی شهروندان در آن نقش اصلی دارد، نام برد.
باغهای اجتماعی,پارکهای شهری,فعل اجتماعی,مشارکت اجتماعی
http://mmh.journal.art.ac.ir/article_954.html
http://mmh.journal.art.ac.ir/article_954_2c26e2dee002982d30ae9c2686de2c95.pdf
دانشگاه هنر
میدان مشق هنر
2717-2678
1
3
2020
11
21
تحلیل نئوفرمالیستی فیلم سینمایی سفیر
FA
جلیل
مهروز
کارشناس ارشد سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
jalilmahrouz@yahoo.com
امیرحسن
ندایی
استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
amir_nedaei@modares.ac.ir
محمدعلی
صفورا
استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
safoora_m@yahoo.com
/mmh.2020.20
بازنمایی سینمایی موفق رویدادها و زندگی شخصیتهای تأثیرگذار در سرنوشت ملتها میتواند در خودشناسی و ارزیابی جامعه انسانی از خود و رسیدن به کمال انسانی راهگشا باشد. با توجه به کم کاری مشهود در حوزه تولید فیلم و پژوهشهای نظری دانشگاهی در زمینه آثار سینمایی مربوط به قیام عاشورا، به منظور بررسی نقاط قوت و ضعف فیلمهای سینمایی داستانی بلند ایران با محوریت مضمونی این قیام حماسی، فیلم سفیر با رویکرد نئوفرمالیسم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <br />یافتههای این پژوهش نشان میدهد که فیلم سفیر از نظر ساختار فرم روایی و سبک بصری با مشکلاتی اساسی مواجه است، به نحوی که برخی از انواع معانی خلق شده در این فیلمها با واقعیتهای تاریخی، زندگی شخصیتهای تأثیرگذار عاشورا و نیز با معانی قابل استنباط از منابع تاریخی مورد استناد در این پژوهش، تفاوتهای آشکار دارد. پیشنهاد میشود در حوزه پژوهشهای نظری و بازنمایی سینمایی رویدادهای تاریخ دین و زندگی شخصیتهای تأثیرگذار دینی، موضوعاتی چون واقعیت گرایی تاریخی، تناسب میزانسنها با خط روایی، انسجام و یکپارچگی بین سیستم فرم روایی، سبک بصری و لایههای معناشناختی در هر اثر سینمایی، و سینمایی شدن مواد و مصالح برگرفته از زندگی واقعی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
سینمای ایران,نئوفرمالیسم,فیلم سینمایی عاشورایی,سفیر
http://mmh.journal.art.ac.ir/article_955.html
http://mmh.journal.art.ac.ir/article_955_cfb61a1c69bbfdb65bae65c65b39b76d.pdf
دانشگاه هنر
میدان مشق هنر
2717-2678
1
3
2020
11
21
فرآیند خلق در آلبوم موسیقی «منظومه زمان»: بهکارگیری فنون آهنگسازی در بستر موسیقی ایرانی
FA
سپهر
سراجی
مدرس مدعو دانشگاه تهران
sepehrmusician@yahoo.com
/mmh.2020.22
متن حاضر، چگونگی بهکارگیری فنون آهنگسازی را در یک آلبوم موسیقی کلاسیک ایرانی با عنوان منظومه زمان بررسی کرده و فرآیند خلق و شکلگیری قطعات مجموعه را مطالعه میکند. از آنجه که هدف و محور اصلی شکلگیری این آلبوم، تلاش برای غنیسازی فن آهنگسازی در بستر موسیقی کلاسیک ایرانی بوده است، این مطالعه با نگاهی گذرا به جایگاه آهنگسازی در موسیقی ایرانی آغاز میشود و در ادامه به یادداشتهای نگاشته شده توسط متخصصان دربارۀ منظومه زمان میپردازد. سپس شاکلۀ اثر از چهار منظر تحلیل میشود تا در نهایت به توصیفی از تجربیات حاصل از خلق و اجرای این مجموعه دستیابد. این چهار منظر عبارت اند از: فرم، بافت، سازآرایی و زبان موسیقایی. در بخش اول، فرم پویههای اثر تحلیل و معرفی شدهاست. سپس در بخش بافت نحوۀ طراحی بافت چندصدایی قطعات بررسی میشود. در قسمت سوم دیدگاه و فنون سازآراییِ بهکار گرفته شده در اثر بررسی شده و در نهایت ویژگیهای مربوط زبان موسیقاییِ آلبوم منظومه زمان، پیرامون خودبسندگیِ زبان موسیقایی معرفی شدهاست.
آلبوم منظومه زمان,آهنگسازی,فرم,بافت,سازآرایی
http://mmh.journal.art.ac.ir/article_956.html
http://mmh.journal.art.ac.ir/article_956_ba55573255fc6621f42ef9b1fddc4cb9.pdf
دانشگاه هنر
میدان مشق هنر
2717-2678
1
3
2020
11
21
مروری بر سکّههای اشکانی و نمادهای آنها براساس مستندنگاری سکّههای اشکانی دوران عصر تاریکی از گودرز اول تا فرهاد سوم
FA
خدیجه
باصری
دانشجوی دکتری فرهنگ و زبانهای باستان، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران
zohreh.baseri@gmail.com
مجتبی
منشی زاده
دانشیار دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
monshizadeh30@yahoo.com
آمنه
ظاهری
دانشگاه آزاد اسلامی
zaheriameneh723@gmail.com
/mmh.2020.23
دوران عصر تاریکیDark Age)) که از زمان گودرز اول تا فرهاد سوم بوده است با توجه به منابع بدست آمده، اشکانیان از لحاظ نژادى به قبیله" داهه" Dāhe یکى از اقوام کو چ رو منطقه ماورا ءالنهر و دشتهاى جنوب سبیرى باز میگردد. بر اثر فشار اقوام زرد پوست به سایر اقوام منطقه باعث شد اقوام منطقه به طرف غرب روى بیاورنداقوام "یوئوچى" Yūùčì به سبب فشار" هونها" Hōnha به سایر اقوام منطقه فشار وارد کردند و این اقوام را به سوى جنوب و جنوب غربى یعنى ایران و هند کوچ دادند. از جمله این اقوام، قوم "داهه" Dāhe هستند. اقوام "داهه" Dāhe در اثر کوچ با قبایل زرد پوست منطقه اختلاط پیدا کردنداین قوم یکى از اقوام سفید پوست "سکایى" Sakāī بوده که در اثر برخورد با قبایل زرد پوست مهاجر منطقه تحت تأثیر آداب و رسوم و اعتقادات آنها قرار گرفتند. مقایسه سکه ها با یکدیگر هست که هم به بخش تاریخى و هم بخش سکه شناسى این دوره توجه شده است..عصر تاریکی دوره پارتیان دوره زمانی گودرز اول تا فرهاد سوم بین سالهای 95-57 پیش از میلاد محسوب می شود.
سکه های اشکانی,نقوش,انواع خطوط,نشانه ها,ضرابخانه ها
http://mmh.journal.art.ac.ir/article_957.html
http://mmh.journal.art.ac.ir/article_957_d61eb093cffd74cd8caa238a74039915.pdf
دانشگاه هنر
میدان مشق هنر
2717-2678
1
3
2020
11
21
معرفی رهیافت تحلیلی درونمایهشناسی فرهنگی در فیلمهای عامهپسند؛ مطالعة موردی فیلم اخراجیها
FA
حسین
یزدانشناس
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران
h.yazdan@gmail.com
سیدمحسن
هاشمی
دانشیار دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران
hashemi@art.ac.ir
/mmh.2020.24
درونمایهشناسی فرهنگی به معنای مطالعة تطبیقی درونمایهها در آثار ادبی-هنری یک پیکرة فرهنگی از روشهای جدید برای مطالعة فیلمهای سینمایی است. مطالعة فیلمهای سینمایی برای به دست آوردن و بحث دربارة درونمایههای آنها که اغلب در چارچوب روششناسی کیفی به انجام میرسد، همواره با این مشکل مواجه است که استخراج آنچه در فیلم آمده بیشتر به دقّت و سلیقة پژوهشگر وابسته است و با تغییر شرایط مشاهده، نتایج آن میتواند تغییرات بسیاری داشته باشد. داشتن چارچوبی برای مطالعة محتوای فیلمها علاوه بر اینکه بر اساس پشتوانههای نظری به مطالعة آنها نظم و انسجام لازم را میدهد، باعث میشود با تغییر شرایط مشاهده نتایج آن کمتر تغییر کند و از اینرو دادههای حاصل دارای اعتبار و پایایی بیشتری باشند.<br />درونمایه، مفهومی در نقد ادبی است که سابقة چندصد ساله در ادبیات نمایشی دارد و در آغاز قرن بیستم در آثار فرمالیستهای روس بازتعریف شد و کاربردهای تازهای پیدا کرد. روایت فیلم، سرچشمة درونمایههای آن است؛ ولی از آنجا که فیلمسازان اغلب میکوشند آنچه را در پس ذهنشان قرار دارد، در لفافه بیان کنند، فهم درونمایه از روایت چندان کار سادهای نیست. در این پژوهش روشی برای تحلیل درونمایة فیلمهای داستانی براساس سازههای روایی آنها شامل پیرنگ و شخصیتپردازی معرفی شده است. نتیجه اینکه با بهکارگیری این روش، استخراج درونمایهها و دستیافتن به معانی ضمنی و نمادین آنها به صورتی روشمند و سازمانیافته ممکن میشود.
درونمایه,تحلیل کیفی,تحلیل گفتمان,فیلم سینمایی,سینمای ایران
http://mmh.journal.art.ac.ir/article_958.html
http://mmh.journal.art.ac.ir/article_958_704956cce212f07fc29f145f9d67e2f3.pdf
دانشگاه هنر
میدان مشق هنر
2717-2678
1
3
2020
11
21
موسیقی و زندگی روزانه، نوشته: سایمون فریث
FA
محسن
نورانی
دانشگاه هنر
meidane.mashgh@art.ac.ir
/mmh.2020.25
http://mmh.journal.art.ac.ir/article_959.html
http://mmh.journal.art.ac.ir/article_959_58a4fe905e9cf2a9ae8f302815df7c12.pdf